Bedevaart Israƫl IS1706 - dag 9

woensdag 25 oktober 2017 | Ehr. Hans Vugs

Omdat we niet een vol ochtend programma hebben maar wel voor 19 uur aanwezig moeten zijn, worden we om 6.30 uur gewekt en moeten we om 7.45 uur vertrekken naar het Tempelplein met de Rotskoepel en Al Aqua moskee. We vertrekken om 7.50 uur met 14 mensen. Twee  van onze pelgrims gingen niet mee omdat zij de Via Dolorosa nog eens gingen lopen. Twee andere pelgrims wilden een rustige ochtend voor zichzelf. De bus bracht ons graag naar het Tempelplein. Toen wij hier aankwamen bleek de rij zo ontzettend lang dat het niet zeker was dat wij voor tien uur op het Tempelplein zouden arriveren. Daardoor besloten wij om een andere tour te maken en de Jodenwijk hogerop te bezoeken. Op deze manier hadden we een goed beeld van het tempelplein, de Klaagmuur en de moskeeën. Daarna zijn we verder gelopen en hebben we de nieuwe Joodse synagoge van buiten bekeken. Aangezien de mannen nog druk bezig waren konden we niet naar binnen. Daarna kwamen we bij de corda, een geheel gerenoveerde straat met veel mozaïeken, die van noord naar zuid loopt en die uitkomt bij de Damascus poort.

Op onze tocht kwamen wij langs de Marcus kerk, de eerste Orthodoxe kerk. Onze reisgids opende een zijdeur om te kijken waar wij naar binnen konden totdat we schrokken van een mevrouw die luid op een ruit tikte. Ze gooide de deur open en wenkte ons dat wij stil moesten zijn. Onze gids wilde nog iets uitleggen waardoor de deur met een smak dicht werd gegooid. Gelukkig liet zij het er niet bij zitten en ging ze gewoon naar binnen ondanks dat de mevrouw nog iets riep en ons weigerde dat er bijvoorbeeld foto’s werden gemaakt. Inmiddels was er uiteraard al een opname gemaakt. Toen de dame haar verhaal had afgerond keken we zwijgend naar beneden, naar de plaats waar de apostelen zich volgens zeggen schuil hebben gehouden. Het was een mooie kleine ruimte.

Eenmaal buiten gekomen besloten we op een terras een kopje koffie en thee te drinken. Heerlijk rustig, even weg van de drukte en herrie. Vol goede moed vervolgden wij onze tocht. We bezochten een pittoresk winkeltje waarvan de verkoper ons met veel liefde en verve de mezoesa heeft uitgelegd en laten zien. Ook toonde hij de gebedsriemen en de doosjes op het hoofd en de linkerarm: allemaal gevuld met een tekst uit Deutreronomium 6, 2-4. We vervolgden onze tocht naar het hotel waar wij ons galgenmaal nuttigden om vervolgend per bus naar de Zionsberg af te reizen. Hier brachten wij een bezoek aan de kerk van het Hanengekraai waar we een prachtige uitleg kregen van onze kapelaan. In de crypte, de ruimte onder de kerk, was een mooie kapel met hele mooie schilderijen. Prachtig! Hierna gingen we naar de Dormitio kerk, de kerk waar Maria ligt te slapen. Een mooie kerk, die een heel inspirerende uitstraling heeft. Omdat we nog tijd hadden bezichtigden we de kerk van Koning David en de zaal van het Laatste Avondmaal. In de kapel van het Cenakel hadden we een Eucharistieviering die voor onze mensen een verademing was. Na de viering zijn we naar de Dormitio teruggegaan om samen iets te drinken en om te praten over onze bedevaart. Ook namen we afscheid van onze gids en de chauffeur. De gids ging aan het einde van de dag terug naar huis, de buschauffeur bracht ons tot aan het vliegveld in Tel Aviv. Noodgedwongen, vanwege een overboeking, brachten we de nacht door in een ander hotel. Het was weliswaar een prachtig hotel, met ruime kamers en een goed restaurant.

De gids die wij gedurende de bedevaart hadden was zeer goed geografisch, geschiedkundig en archeologisch opgeleid. Ze wist veel van het Nieuwe Testament en de namen Maria, Jezus en discipelen kwamen regelmatig over haar lippen. Een geweldige gids! Onze chauffeur was onlangs pas als chauffeur voor pelgrims begonnen. Het was een betrouwbare, rustige, accurate kunstenaar. Zeker in de kleine straatjes en de bijzondere bochten. Aan beiden: dank je wel!!