Bedevaar Israƫl IS1706 - dag 10

donderdag 26 oktober 2017 | Ehr. Hans Vugs

De laatste dag van onze Israël pelgrimstocht begint al vrij vroeg. Daar wij ver van het centrum van Jeruzalem af zitten moeten we lang rijden voor wij bij de eerste statie van vandaag zijn. Om half negen moesten wij gegeten hebben, onze koffers hebben gepakt en deze in de lounge hebben gezet. Met behulp van onze chauffeur hebben we dat allemaal gehaald.

We gingen naar het Franse pelgrimshuis dat door de paters Assumptionisten in 1848 gebouwd is. Inmiddels is dit tot een zeer mooi hotel omgebouwd, de kapel is hierbij behouden gebleven. Vele belangrijke hotemetoten hebben hier een of meerdere nachten overnacht. Zo ook paus Johannes Paulus II. Hij heeft geslapen, gegeten en gevierd getuige de vele foto’s aan de wand. In deze mooie kerk hebben wij de laatste viering van onze reis gehad. We hebben er tijdens deze viering voor gebeden dat we vuur moeten zijn voor elkaar en dat we dit ook naar elkaar uitdragen.

Na de Eucharistieviering zijn we naar een hele bijzondere plek gegaan, namelijk naar het kantoor en het woonhuis van onze touroperator. Een prachtige woning. Hij had een hele goede kok ingehuurd en in zijn woning mochten wij dan ook onze vroege lunch gebruiken. Ook nodigde hij ons uit om een kijkje te nemen op het dakterras. Vanaf dit terras konden wij voor het laatst een afscheidsblik werpen over heel Jeruzalem.

Het moment was gekomen om naar het vliegveld te gaan. Eenmaal daar aangekomen werden de koffers uit de bus gehaald en kregen wij al snel onze rij aangewezen. Het wachten kon beginnen. Gelukkig verliep alles spoedig en konden we na het in ontvangst nemen van de boardingkaart snel de controles door. In de hal hebben we nog gezellig koffie gedronken en om 15.15 uur moesten we naar gate D1. Onderweg maakten we gebruik van de nodige sanitaire stoppen. Toen we bij de gate aankwamen stond er een lange rij voor de enige toilet die daar was. Terwijl we stonden te wachten werden er allerhande ontdekkingen gedaan, zoals: ik heb mijn jasje aan de stoel in de hal laten hangen en mijn IPad ligt nog op mijn hotelkamer. Uiteindelijk wist iedereen plaats te nemen in het vliegtuig, vertrokken wij op tijd en werd de inwendige mens gedurende de vlucht rijkelijk gevuld. Om 21.18 uur landden we op Schiphol. Wat was dit een bijzondere reis! Een reis die onbekenden samen bracht, een reis waarin ‘echt’ contact met de medemens werd gelegd, een reis waarin we veel gezien, ervaren en gevoeld hebben. En een reis waarin wij allemaal in ons geloof zijn gesterkt.

Ik wil iedereen bedanken voor de mooie dagen en hoop jullie weer te zien bij de slotbijeenkomst.