De Inspiratiereis van RO1903 “De Waterkant'' dag 1

zaterdag 6 april 2019 | Groep De Waterkant

Reisverslag van de Inspiratiereis van “De Waterkant”

Dag 1 Zaterdag 6 april 2019

Het is vroeg als de bus uit Ursem vertrekt richting Schiphol. Na een goede vlucht landden we rond 10 over half 12 in Rome op het vliegveld Leonardo Da Vinci. Het zonnetje schijnt lekker. In de bus liggen op de stoelen een lunchpakket. De eerste activiteit is een picknick. De bus brengt ons naar de heuvel Gianicolo. Onderweg naar deze plek zien we Oleander, pijnbomen, Cypressen, palmbomen krijgen we wat Italiaanse les. Wanneer we van de snelweg afgaan rijden we op de Via Aurelia. Dit is de oudste weg die naar Rome leidt. Dit is een tweebaansweg maar hier rijden ze 3 rijen dik. Onderweg ook nog een oponthoud omdat er een kleine vrachtwagen en een personenauto niet helemaal juist geparkeerd stonden. Hierdoor kon de bus er niet langs maar de straat achter ons liep wel helemaal vol. De eigenaar van de auto werd gevonden in het park, ze reed de auto weg en wij konden weer op weg naar onze picknickplaats.
Boven op de heuvel een prachtig uitzicht over de stad, de zon, een lekkere lunch goed gezelschap. Het genieten is begonnen. Om half 3 zijn we bij het Vaticaans museum. We zijn niet de enige vandaag, wat veel mensen en wat is er veel te zien Gelukkig zijn wij als groep bevoorrecht en lopen zo langs een lange rij. Iedereen een oortje en kastje en we gaan achter Eric aan. We beginnen buiten bij de borden van de Sixtijnse Kapel. Hij vertelt ons hier over de schilderingen op het plafond maar ook over het laatste oordeel. Het laatste oordeel is geschilderd achter het pausenaltaar. De schilderingen zijn gemaakt door Michelangelo. De Sixtijnse Kapel is echt een hoogtepunt van de musea. De schilderingen zijn echt prachtig en als je je bedenkt dat hier ook het conclaaf wordt gehouden is het toch wel heel bijzonder om hier te zijn.
Daarna vertrekken we richting uitgang langs veel kunstschatten, gebruiksvoorwerpen. Met een grote groep gaan we nog kijken naar de koetsen, auto’s en pausmobielen in de kelder. Hierna is het tijd voor koffie of wat sterkers. De bus wordt gebeld. We gaan naar het hotel. Aangekomen zijn we blij verast. Wat een mooi hotel. Na een lekkere maaltijd en nog een gezellig samenzijn gaan we naar onze kamers om ons op te laden voor de volgende dag!