Belevingsreis Assisi-Rome RA1902

donderdag 9 mei 2019 | Chris Ketelaars

Dag 1

In de vroege ochtend van 12 april staan we om 5 uur al met een groep van 19 personen op Schiphol om in te checken en via de security naar de gate te gaan. Na een vlucht van ca. 2 uur zijn we om 9 uur in Rome en hebben nog een lange dag voor ons. De bus naar Assisi staat klaar voor een tocht naar Assisi door het prachtige landschap van de Apennijnen.

In het hotel zijn de kamers al beschikbaar, en na de lunch gaan we meteen op stap voor een bezoek aan San Damiano, het kerkje waar Franciscus door het kruis werd aangesproken, en waar Clara woonde met haar zusters. Daar, door de serene rust van die plek en de natuur er omheen, voelen we ons een beetje als in de tijd van Franciscus.
Nog voor het diner bezoeken we ook de kerk van Santa Maria degli Angeli die gebouwd is over het Portiuncula-kapelletje, de bakermat van de Orde van de Minderbroeders, de volgelingen van Franciscus. We zien er de Transito-kapel waar de heilige is overleden, de ‘hut’ waar hij vaak verbleef en de bekende ‘rozen zonder doornen’!

Dag 2

Na een goede nachtrust gaan we op zaterdag op stap voor de stadswandeling langs de kathedraal van San Rufino, waar Franciscus en Clara zijn gedoopt, de kerk van de H. Clara met het bekende kruisbeeld, de crypte en relieken van beide heiligen.
Dan naar zijn geboortehuis, met de kerker waarin zijn vader hem wel eens opsloot(!) en het bisschoppelijk paleis. Via de gezellige straten van het stadje eindigen we de dag in de San Francesco-basiliek met de crypte, de beneden- en de bovenkerk. Hier bewonderen we o.a. de 28 fresco’s over het leven van Franciscus. Hier en daar zijn de gevolgen van de aardbevingen helaas nog zichtbaar. Later op de dag vertrekken we naar Rome.

Dag 3

Op Palmzondag zijn we in de Friezenkerk voor de viering met palmprocessie. Celebrant is Mgr. Hurkmans. Heel bijzonder is dat een van onze pelgrims, Jeroen Verschuuren, na de communie het Panis Angelicus zingt. De viering wordt zoals gebruikelijk besloten met de zesde strofe van het Wilhelmus: “Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer . . .” Met de overige aanwezige Nederlanders wordt ons na de mis koffie aangeboden, waarbij we de gastvrouw verrassen met onze speculaas en stroopwafels!
Na de lunch maken we een stevige wandeling langs o.a. de bakker van de paus, de Engelenburcht en -brug naar het graf van ‘onze‘ paus Adrianus VI in de Santa Maria dell’ Anima. Op en rond Piazza Navona met de drie fonteinen is volop vertier. In het Pantheon is het zo druk dat we besluiten dat een andere dag te bezoeken en nu eerst koffie te drinken bij “de Groninger”.
In de jezuïetenkerk van Sant’ Ignazio laten we ons verrassen door het geweldige hemelgewelf met de “koepel”, die geschilderd blijkt op een plat vlak, een knap staaltje gezichtsbedrog dus!
Op weg naar de Trevi-fontein wordt de lucht al wat dreigend en als we bij de Spaanse Trappen aankomen, begint het stevig te regenen en voor we in de metro zitten, zijn we kletsnat.

Dag 4

Op maandagmorgen staan we al vroeg aan het hek van de kerk van Santa Pudenziana met prachtige zeer oude mozaïeken, gebouwd op het huis van senator Pudens, die aan Petrus onderdak verschafte, toen deze in Rome aankwam. Maar het hek blijft helaas dicht.
Dan naar de nabijgelegen Santa Maria Maggiore, de “geboortekerk” met restanten van de kribbe en mozaïeken met het geboorteverhaal, waarin Herodes zelfs met een aureool is afgebeeld. Na een kort bezoek aan de Santa Prassede gaan we richting Vaticaan voor de lunch, waarna we ons melden bij de Zwitserse garde voor een rondgang door de opgravingen onder de Sint Pieter naar het graf van Sint Petrus; voor sommigen gaat een lang gekoesterde wens in vervulling, voor anderen is het een emotionele ervaring. Aansluitend bezichtigen we het Sint-Pietersplein en natuurlijk de Sint Pieter.

Dag 5

Nog twee basilieken gaan we zien op dinsdag; eerst naar de Sint Paulus met het graf van Paulus en alle pausportretten, en daarna naar de Sint Jan van Lateranen, de pauskerk, “moeder en hoofd van alle kerken van stad en wereld” zoals bij de ingang staat geschreven. Hier staan de beelden van alle apostelen en een metershoge paaskaarskandelaar. Na een rondgang door het Baptisterium besluiten we de ochtend bij de net gerestaureerde H. Trap.
Om half drie is de San Clemente weer open, een nog vrijwel authentieke basilica met rijke symboliek in de mozaïeken, en titelkerk van kardinaal Simonis.
Langs het Colosseum lopen we tussen de keizerfora door naar het Nationaal Monument aan de Piazza Venezia. Voor enkelen was hier de dag lang genoeg geweest, voor anderen wachtte de uitdaging van een klim van 124 treden naar de Santa Maria in Aracoeli met de Bambino, en dan de afdaling via het Kapitool met het ruiterstandbeeld van Marcus Aurelius. Bus 916 brengt ons naar het hotel.

Dag 6

Op woensdag loopt de wekker vroeg af; om half 8 zijn we al op weg naar het Vaticaan voor de audiëntie met Paus Franciscus, waar velen naar hebben uitgezien. Op het plein voel je je opgenomen in de grote wereldkerk als je hoort waar al die duizenden mensen vandaan komen. Een luid applaus klinkt op als de paus arriveert. In zeven talen worden lezing en uitleg steeds gegeven. Besloten wordt met het Onze Vader en de zegen van de Paus. Daarna zijn we welkom in de Friezenkerk voor de koffie en gaan op pad naar het Pantheon, waarbij we langs de Gesù komen en er even binnen gaan, de kerk met het graf van Ignatius, stichter van de jezuïeten. Na de lunch zit ons verblijf in Rome erop, en haasten we ons naar het hotel. De bus brengt ons naar het vliegveld en met wat vertraging arriveren we rond 10 uur op Schiphol, net op tijd voor de laatste trein naar Groningen.

Na dit alles gelezen te hebben, wilt u het zelf gaan zien? Dat kan, volgend jaar op 3 april vertrekken we weer naar Assisi en Rome. Meld u zich dan even bij mij. Chris Ketelaars, Siddeburen (0598 431143)